Нарада з медійниками на Вінниччині і дослідження стану місцевих медіа в північних областях України. Тренінг з медіаграмотності для журналістів і редакторів та виявлення викликів, що постали перед медіа під час війни. Відзнаки Уряду і головнокомандувача ЗСУ – в руках тих, хто на форпості українського інформаційного простору.
Вінницька область
На Вінниччині цього тижня відбулася низка заходів для медіа за участі члена Національної ради Максима Онопрієнка. Їх організацією опікувалися представник медіарегулятора в області Вадим Мазурик і провідна спеціалістка секретаріату Яна Фальштинська.

Окрему нараду було проведено із керівництвом місцевої обласної військової адміністрації та представниками підприємств і установ, чия діяльність стосується медіасфери та інформаційної безпеки.
- Учасники обговорили питання, критично важливі для функціонування інформаційного простору: стабільне мовлення національних та місцевих медіа, безперебійну доставку друкованих видань, протидію дезінформації і блокування ворожої пропаганди.
У нараді з медійниками взяли участь усі провідні компанії Вінниччини. На ній зачепили комплекс питань, які хвилюють медійну спільноту: реформування комунальних медіа, взаємовідносини друкованих медіа і «Укрпошти», широку доступність українського контенту у прикордонних районах. Керівники радіокомпаній «Місто над Бугом» і «Медіа Інвест Про» поділились досвідом запуску нових частот після виграних конкурсів.


Під час зустрічі медійникам Вінниччини вручили грамоти Національної ради за їхню відданість справі, стійкість перед викликами війни, об’єктивне інформування суспільства та внесок у підтримку інформаційної безпеки країни.
Також відбувся тренінг з медіаграмотності для журналістів «Якісне інформування аудиторії: як уникнути помилок при підготовці контенту?» за сприяння Internews Network Ukraine та Інституту демократії імені Пилипа Орлика.
Івано-Франківська область
Про медіапростір краю в умовах війни представник Національної ради у Івано-Франківській області Ігор Маслов поспілкувався з Любомиром Белеєм, ведучим програми «Про головне в деталях». Розмова відбувалася у прямому ефірі Івано-Франківського обласного телебачення «Галичина» 3 жовтня.

Обговорили, зокрема, таке:
- скільки ліцензіатів і зареєстрованих медіа працюють на Прикарпатті, чи є втрати серед медіа з лютого 2022 року по сьогодні;
- які виклики постають перед українськими медіа під час війни;
- як Національна рада виконує свої наглядові функції під час дії воєнного стану.
Також говорили про те, чи є скарги на роботу місцевих та регіональних медіа області і чого вони стосуються. Зачепили питання підвищення медіаграмотності населення та працівників медіа. Радилися, як боротися із поширенням фейків та маніпуляцій в медіа. Обговорили небезпеки, які несе Telegram, і обмеження його використання державними службовцями.
Сумська область
Представниця Національної ради в Сумській області Лариса Якубенко вручила Почесну грамоту та відзнаку Кабінету Міністрів України газеті «Перемога». Цю нагороду для відзначення медіа, що працюють у прикордонних регіонах, ініціювала голова Національної ради Ольги Герасим’юк. Її вручили редактору і співзасновнику видання Олександру Моцному під час урочистих заходів до Дня захисника та захисниць України за участі солдатів, сержантів, офіцерів Сил безпеки та оборони – ЗСУ, прикордонників, ДСНС, поліції тощо.

- Колектив газети працює у прикордонному селищі Краснопіллі Сумської області під постійними обстрілами. Левову частку матеріалів газета присвячує історіям про людей, які боронять українську землю і захищають її незалежність чи віддали життя за Україну.
- Із 2014 року колектив редакції активно бере участь у волонтерській роботі, допомагаючи армії.
Олександр Моцний також отримав особисту нагороду – орден «За заслуги» ІІІ ступеня – за значні досягнення у зміцненні української державності, проявлену мужність та самовідданість у захисті суверенітету України та територіальної цілісності України
Від головнокомандувача Збройних сил України Олександра Сирського напередодні свята отримав відзнаку «За сприяння війську» і Андрій Рошкован, співзасновник ТОВ «ТРК Радіосервіс» із м. Конотопа.
- Цей провайдер аудіовізуальних сервісів уже понад 20 років працює на медіаринку і надає жителям Конотопської району якісні послуги кабельного телебачення.
- Засновники компанії позиціонують свій бізнес як соціально відповідальний. Вони постійно залучені до благодійних проєктів, і з часу повномасштабного вторгнення їх кількість значно зросла. «Допомагати ЗСУ – наш святий обов’язок, бо ЗСУ сьогодні – це наші друзі, рідні та близькі», – каже Андрій Рошкован.


Фахівці офісу сумського представництва Національної ради Юлія Ніколаєва і Лариса Якубенко приєдналися до обговорення дослідження стану локальних медіа в Житомирській, Сумській та Чернігівській областях. Воно відбулося в рамках проєкту «Виклики та рішення для стійкості місцевих ЗМІ».
- Під час заходу проаналізували, яких змін із 2022 року зазнали локальні медіа північних прикордонних областей.
- Опитування редакторів і журналістів північних прифронтових областей України для цього дослідження проводилося у серпні – вересні 2024 року. У ньому взяли участь 40 респондентів.
- Дослідження реалізоване в проекті «Посилення стійкості медіа в Україні», який впроваджується Фундацією «Ірондель» (Швейцарія) та Інститутом регіональної преси та інформації (Україна) і фінансується Фондом «Швейцарська солідарність» (Swiss Solidarity)».
Чернігівська область
Представниця Національної ради у Чернігівській області Ірина Сенченко спільно з радницею голови Чернігівської ОВА з освітніх питань Тетяною Ясочко і керівниками Козелецької територіальної громади відкрили перший молодіжний простір «Leader Place» у цій громаді.


Під час відкриття вона поінформувала про діяльність медіарегулятора, особливості медіасфери регіону і звернула увагу, що відкритий простір є гарним осередком для навчання медійної грамотності та залучення медійної спільноти області.
- Простір був створений та організований громадськими активістками Євгенією Москалець та Іриною Дейнеко. Вони знайшли і відремонтувати приміщення, а також об’єднали навколо своєї ідеї активних і небайдужих людей, долучивши релоковані громадські організації із м. Українськи Донецької області.
- Заходи у просторі вже передбачені на кілька місяців попереду. Тут також діють окремі локації та програми для підтримки корінних народів, переселенців, психологічної підтримки тих, хто постраждав внаслідок війни. Так, у рамках програми Олени Зеленської вже діє локація «Як ти?». Кожен, хто потребує підтримки, може звернутися й отримати тут фахову допомогу спеціалістів.
Ірина Сенченко спільно із головною спеціалісткою представництва Наталією Пустовіт і чернігівськими медійниками долучилися до розгляду звіту щодо стану прикордонних медіа Чернігівщини, Сумщини та Житомирщини.

Основні результати дослідження щодо медіапростору краю такі:
1. Діяльність у війну:
- 45% редакцій релоковано;
- 45% – не переміщувалися;
- 2,5% – припинили діяльність.
2. Тиражі/перегляди/фоловери та формати:
- зниження в середньому на 61%;
- 8% припинили виходити в паперовому форматі;
- 52.6% не змінили співвідношення контенту друкованого та цифрового;
- жодне медіа не збільшило свій тираж, а 36,8% опитаних не мають власного сайту;
- 52,6% не змінили контент із друкованого на цифровий.
3. Фінансування:
- грантова підтримка для 45% є основною допомогою в роботі. Але для переважної більшості медійників реклама і передплата – головні показники фінансування;
- першорядними донорами названі: Iternews, ІPMI, АУП, УАМБ, ІРРП, НСЖУ, IMI, The Fix Media Foundation;
- заробітна плата збільшилася лише у 5% опитаних редакцій, тоді як у третини опитаних змін у роботі не відбулося.
4. Аудиторія:
- 52,5% відзначили, що аудиторія особливо не змінилася, 40% – збільшилася кількість користувачів сайту або електронної передплати;
- у 7,5% збільшилася кількість читачів друкованої версії;
- серед найбільш застосовуваних соціальних мереж Viber, Facebook і Telegram.
5. Виклики:
- питання безпеки (медійники працюють на прифронтових територіях);
- отримання інформації та акредитація;
- написання грантових заявок, пошук ідей для проєктів, звітність, написання заявки, закритість конкурсів;
- незнання англійської мови;
- людський ресурс/бронювання;
- вигоряння.
Детальніше із дослідженням можна ознайомитися тут.