Медіаграмотність в умовах війни: як українські медіа працюють на інформаційний захист

31.10.2024

Вміння критично мислити і не піддаватися на інформаційні провокації ворога сьогодні серед обов’язкових для українців. Воно точно допоможе зберегти психоемоційне здоров’я, суспільну злагоду і забезпечить колективну невразливість до російських атак. Українські медіа – радіо, телевізійні, онлайн і друковані – втілюють різноманітні проєкти, щоб навчити співгромадян відрізняти правду від вигадки, перевіряти факти, не вестися на емоційні хвилі у соцмережах. Це як продукти власного виробництва, так і втілені за допомогою інших фахівців цієї тематики.

У рамках Глобального тижня медіа- та інформаційної грамотності розповідаємо про історії медійних проєктів, які щодня змінюють сприйняття реальності і допомагають українцям краще розуміти інформаційний простір.

Наприклад, «Телерадіокомпанія «НТК» з м. Коломиї, Івано-Франківське обласне телебачення «Галичина», ТРК «Кабельні телевізійні мережі», з м. Олександрії на Кіровоградщині транслюють різноманітні цикли програм з інфогігієни в рамках проєкту «Як не стати овочем». Їх автором та ведучою є засновниця однойменної ініціативи Оксана Мороз. В ефір регулярно виходять такі передачі:

  • «Базові знання з інфогігієни»
  • «5 хвилин з експертом про інфогігієну»;
  • «Правда НЕ посередині»;
  • «Сімейний курс з інфогігієни»;
  • інтерв’ю «На холодну голову».

У програмах Оксана Мороз разом з експертами аналізує різні аспекти українського інформаційного поля. Наприклад: як ШІ використовують в інформаційній війні і які реальні загрози, як світові медіа пишуть про війну в Україні, про телеграмні війни на росії, як працює ворожа пропаганда, як працюють «корисні ідіоти», як нами маніпулюють, як працює технологія розколу українців, як збирають наші дані, чи безпечні Тік-Ток розваги, як формується і викривляється інфополе та багато інших тем.

Інфографіки «Як розпізнати фейки» у вигляді заставок транслює вінницьке ІТА «Віта». Також компанія реалізувала цикл програм «Ми покажемо вам карти», де у вигляді квесту команди показували себе у спростуванні історичної брехні. А ще у програмі «Давайте перевіримо» щотижня аналізували актуальні й резонансні новини з популярних телеграм-каналів, вайбер-груп і TikTok. За участі експертів розбиралися, як ідентифікувати неякісну інформацію.

Поради, як перевіряти інформацію на достовірність, якими джерелами краще користуватися, як працювати з фактами звучали і в передачах «Молодь дебатує» на «Ух-Радіо», «Експертна думка» на «СТС», «Медіаграмотність як інструмент протидії ворожій пропаганді» на КП «ТРК «Охтирка», «Лавка Шоу» на «Тернопільській телерадіокомпанії «Такт» тощо.

Із вересня Комунальна організація «Редакція Городищенського районного радіомовлення «Голос Городищини» започаткувала радіопрограму для старшокласників «Уроки з медіаграмотності». Її ведуча – Ірина Маранська – тренерка проєктів з медіаграмотності Академії української преси та міжнародної організації IREX. Програма виходить двічі на місяць.

Журналісти тернопільського «Ух-радіо» у передачі «Відверто на Ух» регулярно з гостями обговорюють теми, пов’язані з інформаційною безпекою. Так, з Наталією Заставецькою, фахівчинею з комунікації, говорили про створення медіаконтенту для соцмереж у час війни; з Владом  Волошином, ведучим телеканалу «Прямий», – про фактчекінг та вплив інформації на глядачів; Ігорем  Кусяком, актором і режисером, психологом, тренером ораторського мистецтва, – про поради, як правильно реагувати на повідомлення у соцмережах та медіа; радіожурналісткою Мар’яною Кріль – про фактчекінг; співачкою Оксаною Корзун – про те, як перевірка фактів із соцмереж спонукає вивчати історію української музики і цікаві факти з історії пісень, відродження української пісні; волонтеркою Ольгою Коновал – про те, як реагувати на дописи в соцмережах, «фільтрувати» інформацію про військові дії, а також про поширення неправдивої інформації, яка розділяє суспільство.

Темою дискусій та дослідження неодноразово стало застосування штучного інтелекту та кібербезпеки, поширення шахрайських схем в інтернеті. Передачі такої тематики часто з’являються в ефірі і на шпальтах харківських медіа. Спільно з місцевою поліцією та обласною військовою адміністрацією вони роз’яснюють, як не потрапити на гачок шахраїв в інтернеті, розповідають про випадки онлайн-шахрайства, популярні в інтернет-просторі схеми легких заробітків, а також основні правила, як не стати жертвами таких аферистів.

Такі програми є у ТОВ «ТРК «Вектор», м. Лозова, ПП «Медіа-Зміїв», м. Зміїв, ВМП «Горизонт», м. Златопіль, ТОВ «Обрії 1919», газети «Обрії Ізюмщини», м. Ізюм, Медіа-центру «Пектораль», газети «Зоря+Вісник Богодухівщини», смт Золочів та ін.

ТОВ «Матрікс+» із Харкова говорило у своїх передачах «Розмова-ПРО»,  «ПРО головне» про особливості здорового спілкування під час війни, виявлення і протидію маніпуляціям, фактчекінг, його методи та різницю із журналістськими розслідуваннями. Розповідали і про основні «маркери російської пропаганди», зміну риторики російської пропаганди від початку повномасштабного вторгнення і до сьогодні.

Медійники постійно оновлюють свої знання з медіаграмотності та інформаційної гігієни, вивчають нові аспекти і прояви російської пропаганди та дезінформації. Водночас вони навчають цьому й інших.

Так, директорка тернопільської телекомпанії «TV-4» Юлія Винокур і шеф-редакторка відділу новин та інформації Анастасія Солтисяк провели майстер-клас з медіаграмотності та комунікації для учасників «Школи сучасної журналістики» Тернопільського прес-клубу.

Журналісти місцевих медіа Черкащини долучилися до проєкту місцевої влади для учнів 20 закладів загальної середньої освіти Черкас «Урок медіаграмотності для школярів».  Разом із викладачами кафедри журналістики, реклами та PR-технологій вони розглянули із старшокласниками такі важливі теми:

  • медіаграмотність в умовах сьогодення;
  • інформаційний шум;
  • маніпуляція і фейки;
  • розвиток критичного мислення в молодого покоління;
  • як аналізувати медіа і те, що вони публікують;
  • як протидіяти пропаганді агресора.

У проєкті взяли  участь керівники черкаських медіа: Анна Романенко (інтернет-видання «ВиЧЕрпно»), Тетяна Лимаренко (газета «Нова молодь Черкащини» та інтернет-видання «Дзвін.медіа»), Сергій Стасько (інтернет-видання «Змі.ск.юа»), Сергій Кузляєв (телеканал «Вікка»), Назарій Вівчарик (інтернет-видання «Прочерк»), Анна Іщенко (телеканал Суспільне Черкаси), Тетяна Бондаренко та Світлана Коваль (кафедра журналістики, реклами та PR-технологій ЧНУ ім. Б. Хмельницького), Єлєна Щепак (інтернет-видання «18000»).

На Луганщині онлайн-медіа «Східний Варіант» впроваджує масштабний проєкт «Голос окупації», в рамках якого працює Школа громадянської журналістики. Учасники навчальних курсів отримують знання про безпечні методи збору інформації з окупованих територій, цифрову та фізичну безпеку. Ця ініціатива є життєво важливою для тих, хто хоче розповідати правду про події на тимчасово окупованих територіях, але не має можливості працювати відкрито.

Ці та інші проєкти, без сумніву, роблять міцнішими наше суспільство, адже навчають наших громадян важливих для безпеки всієї країни навичок. Розуміючи, як ворог діє, які механізми та шляхи поширення дезінформації використовує, ми не так легко піддаємося на його вплив. Водночас думка про те, що знання у цій царині є достатніми, може приспати нашу пильність і ослабити. Адже розвиток технологій у руках недобросовісних людей лише примножує інформаційні загрози. Тому постійна пильність, цікавість, здобуття нових знань і критична налаштованість на перевірку даних – те, що кожному варто брати на озброєння.


Перейти до вмісту