
Представники Національної ради в областях у першому півріччі цього року провели моніторинг програм місцевих телеканалів щодо дотримання ними гендерного балансу. Для дослідження були обрані новинні сюжети, рекламні ролики та інші програми. Також увага була приділена і висвітленню тематики війни.
Моніторинг проведено відповідно до Методології, що була розроблена з ініціативи Національної ради за підтримки уряду Швеції та Національного демократичного інституту США і оновлена наприкінці 2023 року з урахуванням контексту війни.
Вона передбачає оцінювання матеріалів за шкалою від «+3» до «-3» балів, де матеріали маркуються зі знаком «плюс», коли містять гендерно нестереотипні (егалітарні) зображення ролей жінок і чоловіків, зі знаком «мінус» – коли є стереотипні та сексистські зображення і «0» – коли сюжети й програми є гендерно нейтральними.
Під час моніторингу увага була приділена таким аспектам:
- дотримання гендерного балансу, збалансоване і нестереотипне зображення ролей жінок у новинних сюжетах, використання фемінітивів;
- залучення жінок і чоловіків до програм (працівники/-ці медіа, експерти/-ки, учасники/-ці);
- образи жінок і чоловіків, які зміцнюють або руйнують гендерні стереотипи;
- забезпечення гендерної рівності у військовій тематиці тощо.
Вінницька область
У Вінницькій області провели гендерний моніторинг сюжетів вечірніх випусків новин і рекламних роликів трьох телеканалів – «Вінниччина» та «ВІТА» з Вінниці і «Краяни» з м. Могилів-Подільського.
Уперше в ефірі двох вінницьких компаній зафіксована значна перевага нейтральних і гендерно нестереотипних матеріалів, що можна вважати досягненням, оскільки результати попереднього моніторингу лише наближалися до цього порогу.
Рекламні матеріали на телеканалі «ВІТА» загалом можна оцінити як нестереотипні, а на телеканалі «Вінниччина» як нейтральні.
Щодо ведучих інформаційних програм та експертів/експерток можна стверджувати про певну паритетність, а от серед кореспондентів і кореспонденток домінують жінки. Не зафіксовано гендерної стереотипності у жодній з інформаційних програм провідної тематики – захисту України.
Рівень використання фемінітивів на Вінниччині залишається стабільно високим, цього разу вони зафіксовані у 149 зі 184 сюжетів (81%).
Волинська область
Новинні передачі чотирьох телеканалів проаналізовано на Волині. Загалом проведено 19 моніторингів, які охопили ТОВ «Слово Волині», ТОВ «Контент менеджент груп», ДП «ТРК» «Аверс» ВАТ «Корпорація «Аверс», АТ «Національна суспільна телерадіокомпанія України».
Із проаналізованих 209 сюжетів більшість – 147 – гендерно нейтральні. Зафіксовано 7 сюжетів із середнім і високим рівнем гендерної збалансованості, водночас зовсім не транслювалися стереотипні сюжети. Майже третина сюжетів була присвячена темі війни, оборони і безпеки, однак сюжетів про українських військовослужбовиць і ветеранок дуже мало.
Чоловіки переважають як експерти і герої сюжетів, а жінки – як ведучі і кореспондентки.
Житомирська область
Житомирські телеканали АТ «НСТУ» «Суспільне Житомир», ТОВ «Медіа-Проспект», ТОВ «Телерадіокомпанія «Союз-ТВ», КНП «ТО «Коростеньмедіа» Коростенської міськради, ПП «Телерадіокомпанія «Вік» пропонували аудиторії здебільшого гендерно нейтральні сюжети – 79 зі 171 – і помірно гендерно нестереотипні – 65.
Ведучими новинних передач є тільки жінки – 100%, також переважають і репортерки – 92%. На всіх телеканалах залучали до обговорення експертів та експерток – у 82% сюжетів. Контент здебільшого фокусується на соціальній сфері та війні.
Перевагу на екранах мають люди віком 36 – 60 років, які гендерно представлені практично порівну. Фемінітиви зафіксовано у понад половині сюжетів – 90 (53%).
Запорізька область
Моніторинг гендерного балансу охопив новинні програми та рекламу двох місцевих аудіовізуальних медіа – КП «Муніципальна телевізійна мережа» (логотип «МТМ») і ДП «ТРК «НБМ-Запоріжжя» (логотип «НБМ Запоріжжя»). Протягом лютого – березня 2025 року проаналізовано 22 новинних сюжети і 40 роликів соціальної і комерційної реклами.
У новинних програмах ведучими є лише жінки, також перевага за жінками-кореспондентками – 67%. Серед експертів значна перевага чоловіків над жінками – 75% проти 25%.
Абсолютна більшість сюжетів є гендерно нейтральними або збалансованими щодо зображення гендерних ролей. Найбільше уваги приділялося воєнній тематиці (46%), політиці та міжнародним відносинам (18%). Фемінітиви зафіксовано у 50% сюжетів. Переважна більшість реклами є соціальною (77,5%) та гендерно нейтральною (50%). У рекламних роликах домінує чоловічий голос за кадром – 68%.
Івано-Франківська область
На Прикарпатті промоніторено програми новин і реклами 7-ми телемовників – ТРК «Вежа», «ТРК «НТК», «ТРК РАІ», ІФ ОТБ «Галичина», ТРК «Канал-402», ТРК «Надвірна», «ТРК 3-Студія». Проаналізовано 35 вечірніх ефірів, 216 новинних сюжетів і 99 рекламних роликів.
Більшість сюжетів – 98 – були гендерно нейтральними, 93 – отримали оцінку «+1» або «+2» бали. Кожен п’ятий сюжет виявився гендерно незбалансованим – 42.
Порівняно з попереднім півріччям значно зросло використання в медіа фемінітивів – лише у 4-х сюжетах їх не було.
Серед ведучих програм зафіксоване незначне переважання чоловіків над жінками – 55% і 45% відповідно, водночас більшість кореспондентської роботи виконують жінки – 87%, чоловіків – 13%.
Київ та Київська область
Дослідження новинного контенту охопило 177 новинних сюжетів, що вийшли в ефір трьох телеканалів – «Крокус TV», «tvii.tv», «Суспільне Київ». Гендерно-віковий розподіл учасників програм показав, що в ефірі каналів «Крокус TV» і «Суспільне Київ» переважають молоді чоловіки віком 18 – 35 років (45% і 64,7% відповідно), на каналі «tvii.tv» – здебільшого фігурують жінки середнього віку – 62,3%.
Проявів сексизму, ейджизму та інших видів дискримінації на телеканалах за період моніторингу не виявлено.
Серед експертів в новинах переважають чоловіки. Активно й послідовно фемінітиви використовує канал «Суспільне Київ». Натомість в сюжетах каналу «Крокус TV» переважає гендерно стереотипний стиль.
Кіровоградська область
Аналіз змісту 51 новинного сюжету 4 телеканалів Кіровоградської області – «TTV», «КТМ», Petrove.TV, ТРК «Веселка» засвідчив паритетну участь жінок і чоловіків як героїв сюжетів новинних програм – відповідно 48% і 46%. Водночас кількість кореспонденток переважає частку кореспондентів майже удвічі – 63% проти 35%. Фемінітиви зафіксовано у 35% сюжетів.
Загалом моніторинг аудіовізуальних медіа Кіровоградщини засвідчив тенденцію до поліпшення у дотриманні принципів гендерного балансу. Новинний контент регіональних телеканалів дедалі більше відповідає європейським стандартам рівності, інклюзивності та різноманіття. Місцеві телеканали впроваджують сучасні практики для забезпечення представлення різних соціальних груп. У телевізійному контенті немає дискримінаційних висловлювань чи сексистських наративів.
Львівська область
На Львівщині проаналізували 135 новинних сюжетів трьох місцевих телеканалів – «NТА», «Перший західний», «Правда тут Львів» – щодо виявлення гендерних та інших суміжних (зокрема вікових) стереотипів у програмах.
Моніторинг зафіксував 2 сюжети з прикладами високого рівня нестереотипних егалітарних ролей; по 15 сюжетів – середнього і помірного рівнів егалітарних нестереотипних ролей; 3 сюжети – середнього рівня стереотипності. Фемінітиви прозвучали у 62 телесюжетах зі 135.
Тематика війни наявна у більшості новинних сюжетів (40%). Не зафіксовано фактів надмірної віктимізації чи героїзації військових, натомість були сюжети з новим типом дискримінації – стереотипним ставленням до військових.
Люди у віці 60+ у новинних сюжетах телеканалів Львова часто фігурують лише як «пенсіонери». До того ж мало висвітлюються події з життя жінок цього віку.
Миколаївська область
За результатами гендерного моніторингу мовників Миколаївщини – телеканалів «Квант» і «Март» – було з’ясовано, що частки ведучих передач – жінок і чоловіків відповідно становлять 43% і 57%.
Гендерний розподіл героїв сюжетів і передач безпосередньо залежить від їх тематики. Так, у сюжетах й передачах про війну, політику, економіку, правозахист переважають чоловіки – 25%, а жінки становлять лише 13%; соціальної і гуманітарної тематики – відповідно 62% та 49%.
А от загальна оцінка гендерної стереотипності у новинах, рекламних роликах каналу «Квант»; у новинах, рекламних роликах, інформаційно-аналітичних і пізнавальних сюжетах й передачах телемовника «Март» засвідчила їх нейтральність.
Полтавська область
Новинні передачі і реклама стали предметом моніторингу гендерного балансу в ефірі восьми полтавських медіа упродовж січня – травня 2025 року. Проаналізовано 209 новинних сюжетів і 50 рекламних роликів.
Серед ведучих програм домінують жінки – 94%, а серед кореспондентів їх переважання ще більш виражене – 90%. Експертне представництво демонструє помірне переважання чоловіків – 56% проти 44% жінок.
Переважна більшість сюжетів – 179 – є гендерно нейтральними. Найбільша кількість матеріалів була присвячена тематиці війни, оборони й безпеки – 74 сюжети. Особливістю воєнної тематики є те, що серед експертів військових питань чітко домінують чоловіки (78% проти 22% жінок), хоча сюжети створюють лише жінки-журналістки.
Рівненська область
Аналіз базувався на вивченні 180 інформаційних сюжетів чотирьох телекомпаній регіону – ТОВ «Телерадіокомпанія Рівне 1», ПП «Телерадіокомпанія Сфера-ТВ», ТОВ «Телерадіокомпанія «РИТМ» і АТ НСТУ «Суспільне Рівне».
Експертні коментарі подавалися в ефірі усіх медіа, при цьому чоловіки коментували події частіше за жінок – співвідношення становить 55,1% до 45,9%. Серед ведучих програм новин домінують чоловіки – 60%, а серед кореспондентів значно переважають жінки – 76,7%.
Переважна більшість сюжетів – 93 – є помірно гендерно нестереотипними та збалансованими щодо зображення гендерних ролей. Використання фемінітивів зафіксовано у 68% сюжетів. Найкращий показник демонструє «Суспільне Рівне», де фемінітиви наявні в усіх сюжетах. Найчастіше у кадрі були люди середнього віку (36 – 60 років), які отримали майже 58% представленості. Превалювала воєнна тематика, контент про соціальну сферу та питання правосуддя.
Сумська область
Моніторинг охопив новинні сюжети, інформаційно-аналітичні програми та соціальну рекламу п’яти телеканалів Сумщини загальним обсягом 316 одиниць контенту.
У новинних програмах зафіксовано рівне представництво жінок і чоловіків, водночас усі ведучі – жінки, а серед кореспондентів жінки становлять 94%. Гендерних стереотипів практично немає – лише 3,5% матеріалів є помірно стереотипними. Використання фемінітивів досягло рекордних 95,6%.
Домінувала воєнна тематика, однак участь жінок-військових як головних героїнь залишається мінімальною. Спостерігається віковий дисбаланс на користь осіб 36 – 60 років, які становлять переважну більшість учасників новинних програм.
Тернопільська область
В області проаналізовано новинні сюжети трьох місцевих телеканалів – «TV-4», «ІНТБ», «Тернопіль 1».
Майже паритет спостережено серед запрошених експертів та експерток, їх було 53 і 47% відповідно. У 87% сюжетів із загальної кількості 47 використано фемінітиви, у решті сюжетів їх не зафіксовано, оскільки жінок не було серед героїв.
Медіа області продемонстрували приклад створення гендерно нестереотипних сюжетів із зображенням ролей жінок і чоловіків. Їхні матеріали за шкалою методології моніторингу були оцінені від «+1» до «+3» балів.
Харківська область
До аналізу за березень – травень 2025 року потрапили шість каналів – ПП «ТРК «Профіт», ТОВ «ТРК «Надія», ПП «Медіа-Зміїв», ТРК «Вектор», ТОВ «ТРК «Елітон» і ПрАТ РТМК «Тоніс-центр». Результати 86 сюжетів новин і 34 роликів соціальної реклами в їх ефірі засвідчили, що основними медіакомунікаторами є жінки. Аудиторія дізнається новини від ведучих і кореспонденток (100% і 91,86% матеріалів). Чоловічий голос здебільшого за кадром.
Переважно поширюється контент про війну, що стосується стійкості суспільства, вшанування пам’яті й волонтерства. Герої програм представлені збалансовано. Значна частина сюжетів фокусується на соціальній стійкості, що часто подається через жіночий досвід, роботу комунальників, пожежників, емоційну витримку і громадянську активність. Найменше сюжетів спостерігаємо про інвалідів і проблеми інвалідності. Використання фемінітивів зафіксовано у 11,63% новинних сюжетів. Сексизму не виявлено.
Хмельницька область
Гендерний моніторинг шести телеканалів Хмельниччини охопив 130 сюжетів у вечірньому прайм-таймі 26 – 30 травня 2025 року. 61% сюжетів має гендерно нейтральний характер.
Переважну частину контенту становлять матеріали про війну та оборону – 43% сюжетів, а також освіту, екологію та довкілля, соціальні питання. Новини частіше повідомляють ведучі й кореспондентки, водночас експертки коментували на 18% сюжетів менше ніж експерти.
Найчастіше у новинах зустрічаються чоловіки середнього віку – від 36 до 60 років. Водночас не зафіксовано жодного сюжету, в якому йшлося би про літніх чоловіків (61+). Показовим є те, що фемінітиви є у використанні усіх телемовників – вжиті у 38% сюжетів. Гендерно непаритетну лексику містив лише 1% сюжетів. 35% – помірно гендерно нестереотипні, збалансовані щодо гендерних ролей.
Черкаська область
Дослідження місцевих аудіовізуальних медіа охопило чотири телеканали області – «ВІККА», «Антена», «Ільдана» та «Умань». Загалом було проаналізовано 101 новинний сюжет. У всіх сюжетах простежується тенденція до гендерного балансу. Абсолютна більшість новин є нейтральними або збалансованими щодо зображення гендерних ролей. Жоден сюжет не має ознак гендерної стереотипності.
Загальна кількість проаналізованих учасників та учасниць становила 597. Найбільш представленими були чоловіки віком 36 – 60 років (116 осіб) і жінки тієї ж вікової групи – 94 особи. Водночас на всіх каналах широко використовувалися фемінітиви: «керівниця», «журналістка», «фахівчиня», «експертка», «військовослужбовиця» тощо.
Експертні коментарі були у 65% сюжетів. Співвідношення жінок і чоловіків серед експертів становило 60% до 40%. Таке ж співвідношення зафіксоване і серед працівників кадру – ведучих, операторів і кореспондентів.
Чернівецька область
За результатами моніторингу 207 новинних сюжетів на чотирьох буковинських телеканалах – «Чернівецький промінь», «С4», «tva» та «Суспільне: Чернівці» – упродовж березня – квітня 2025 року не зафіксовано жодного гендерно стереотипного сюжету.
У сюжетах найчастіше розповідали про людей віком 36 – 60 (58%). Майже половина (41%) усіх матеріалів містила фемінітиви. Серед ведучих новинних передач переважають жінки –76%, практично усі сюжети – 99% – підготували кореспондентки. Водночас як експертів для коментування тем, пов’язаних із війною, залучають і жінок – 42%, і чоловіків – 58%.
62 сюжети, а це переважна частина виготовлених, стосуються війни, оборони й безпеки. В усіх медіа фіксуються сюжети за участі чоловіків і жінок-військових. Водночас спостерігається обмежена видимість жінок у тематиці ветеранської реінтеграції навіть попри зростання їхньої участі у військовій службі.
Чернігівська область
Моніторинг охопив новини – 123 сюжети, соціальну і комерційну рекламу – 54 ролики, матеріали на тему війни – 120 програм в ефірі місцевих телеканалів «Новий Чернігів», «Дитинець» і «41-Прилуки».
Висновки свідчать про те, що серед сюжетів не зафіксовано стереотипних, а найбільша їх кількість – 68 – мають найвищий рівень гендерного балансу «+3». 71% новинних сюжетів містять коментарі експертів та експерток, водночас чоловіки і жінки однаковою мірою коментують теми війни, безпеки, мистецтва, довкілля, оборони, охорони здоров’я, культури. У новинних передачах усіх телеканалів переважає категорія населення віком 36 – 60 років. Кореспондентками працюють тільки жінки.
У соціальній та комерційній рекламі представлені чоловіки – 70% і жінки – 30%. Рекламний голос за кадром належить чоловікам на 81%.
Загалом фіксується позитивна динаміка щодо гендерної рівності, особливо в матеріалах про війну, де чоловіки і жінки зображуються як рівноцінні учасники оборони країни.
