
6 серпня 2025 року громадська спілка «Орган спільного регулювання у сфері друкованих медіа» провела організаційну нараду п’яти робочих груп, що працюватимуть над створеннями кодексів і критеріїв для цієї сфери медіа, та визначила пріоритетні завдання.
Загалом робочі групи мають опрацювати такі напрями:
- віднесення інформації до такої, яку заборонено поширювати на території України (статті 36, 119 Закону України «Про медіа»);
- віднесення інформації до такої, що може заподіяти шкоду фізичному, психічному або моральному розвитку дітей, вікові критерії щодо поширення інформації та спеціальні попередження про шкідливий для дітей контент;
- віднесення рекламної інформації (комерційних повідомлень) до такої, що може вважатися шкідливою згідно з вимогами законодавства про рекламу.
До складу робочих груп, крім представників друкованих медіа, увійшли також фахівці медіарегулятора, зокрема й представники Національної ради з різних областей.
Голова громадської спілки Сергій Чернявський навів статистичні дані щодо друкованих медіа, які наразі працюють на національному та місцевому рівнях в Україні. Це близько 400 видань, що виходять у районах чи областях, і 500, що поширюються на територію всієї України. Він висловив думку про те, що спочатку потрібно ознайомитися з ситуацією щодо стану використання реклами друкованими медіа, а також тематики, за якою можливі порушення законодавства. Також потрібно подивитися на досвід регулювання друкованих медіа в європейських та інших країнах. Після цього можна буде розподілити роботу з напрацювання проєктів кодексів чи критеріїв за окремими напрямами між членами робочих груп.
Учасники наради погодилися із таким підходом. Було висловлено думку, що фахівці Національної ради лише після набуття чинності Законом України «Про медіа» почали вивчати діяльність друкованих видань, а тому досвіду щодо регулювання цих медіа в них не так багато. Важливо зрозуміти, які правила для друкованих медіа будуть корисними і не зашкодять їхній роботі, адже ця сфера і так має багато проблемних питань. Водночас розроблені правила мають стати запобіжником від можливих порушень законодавчих вимог. Усі кодекси, над якими працюватимуть у робочих групах, є вкрай важливими для інформаційного простору держави, бо це і захист національної безпеки, і захист майбутнього країни – дітей від небажаних впливів, а також унормування рекламної діяльності, особливо щодо азартних ігор та алкоголю в газетах, часописах та іншій друкованій продукції.
Голова громадської спілки звернеться по роз’яснення щодо обмежень для друкованих медіа до Рекламної коаліції і регуляторного органу ПлейСіті, а також Ради Європи щодо практик регулювання цієї сфери медіа.
Робочі групи з кожного напряму мають провести наступні засідання 9 вересня.
