
Що таке SLAPP і наскільки ця практика розповсюджена сьогодні в Україні. Яка роль медіа та суспільства в протидії зловживанням такими судовими позовами, і міжнародні стандарти протидії SLAPP. Цій темі був присвячений ефір «Українського радіо» за участі члена Національної ради Олександра Бурмагіна.
Нещодавно в Києві відбулися важливі заходи – зустріч Керівного комітету Ради Європи в межах другої фази проєкту «Захист свободи слова та свободи медіа в Україні» та круглий стіл, організований Національною радою спільно з Комітетом Верховної Ради з питань свободи слова, ГО «Платформа прав людини» та Національним комітетом ЮНЕСКО «Інформація для всіх» (IFAP). Тема, яка звучала на заходах, – протидія SLAPP та гармонізація українського медіазаконодавства зі стандартами Ради Європи і ЄС.
Олександр Бурмагін брав участь у заходах і поділився, що такі відкриті дискусійні майданчики об’єднують представників влади, громадських організацій, експертів і міжнародних партнерів, що дає змогу глибоко та фахово розглянути актуальну проблему.
Що таке SLAPP?
Абревіатура SLAPP означає стратегічні позови проти участі громадськості. Як пояснив під час розмови член медіарегулятора, за змістом – це ті випадки, коли можновладці, заможні компанії, олігархи подають позови проти медійників, правозахисників, громадських активістів не з задекларованою метою – захист своєї репутації, а для того, щоби закрити обговорення теми, залякати, видалити матеріали з різних джерел.
Така практика, за словами Олександра Бурмагіна, створює охолоджувальний ефект і обмежує свободу слова. І, хоча такі справи в Україні не мають масового характеру, але присутні постійно. При цьому, деякі з них розглядаються роками через відсутність законодавчих механізмів протидії.
За словами члена Національної ради, головна мета таких механізмів – закріпити в національному законодавстві чітке визначення SLAPP та інструменти, які дозволять судам на початковому етапі відсіювати такі позови, застосовувати спеціальні процедурні рішення, компенсувати заподіяну журналістам та громадським активістам шкоду тощо.
«Ідея механізмів протидії SLAPP полягає в тому, щоб суди могли закривати такі справи вже на початковому етапі, щоб не витрачати даремно ресурси і не створювати охолоджувальний ефект для суспільно важливих тем», – зазначив Олександр Бурмагін.
Він також пояснив, що Рекомендації Ради Європи і Директива Європейського Союзу – це мінімальний базовий набір стандартів протидії SLAPP. При Комітеті Верховної Ради з питань свободи слова створено робочу групу, до складу якої увійшли представники академічних кіл, досвідчені юристи-практики, адвокати, парламентарії. За словами Бурмагіна, робоча група враховує міжнародний досвід і національні особливості, плануючи розробити ширший механізм протидії.
«Ми розуміємо рекомендації Ради Європи і Євросоюзу. Але ми узагальнимо досвід, який є у членів цієї робочої групи …саме в цій категорії справ. Виокремимо системні ознаки й будемо відштовхуватися на базі міжнародних документів, але з врахуванням нашого національного досвіду. І скоріше за все, наш механізм протидії SLAPP буде ширший».
Судова гілка влади також зацікавлена у впровадженні таких механізмів, оскільки це розвантажить суди від складних справ.
Олександр Бурмагін нагадав, що протидія SLAPP є частиною євроінтеграційних зобов’язань України, які мають бути виконані до IV кварталу 2026 року. Він наголосив на необхідності розробки законопроєктів і проведенні просвітницької роботи серед суддів, адвокатів і прокурорів, а також залученні до цього процесу Національної школи суддів і Національної асоціації адвокатів.
Також під час ефіру член медіарегулятора звернув увагу на проблему транскордонних SLAPP-позовів, коли можновладці подають справи в іноземні суди, ускладнюючи захист. Проти цього в ЄС уже запроваджено законодавчі запобіжники на підставі ухваленої Директиви.
За словами члена медіарегулятора, аналіз українського законодавства, проведений медіаюристкою Людмилою Опришко із Платформи прав людини, виявив відсутність визначень і чітких механізмів протидії SLAPP, що потребує розробки відповідних законодавчих змін в Україні.
